tisdag 5 november 2013

Vila, en ny lärdom

Då har jag äntligen fått en diagnos på varför jag kännt mig konstant småsjuk och energilös en längre tid; binjureutmattning lyder den. Kort sagt har det organ i kroppen som producerar ett hormon under stress, binjuren, fått nog. Behandlingen består av vila och binjureextrakt, som till min stora förvåning, som fiskätande vegetarian, är utvunnet ur nötkreatur... Men men, hälsan går före. 



Hela situationen är en utmaning på många plan. Svårast är det faktum att vara TVUNGEN att ta det lugnt, inte FÅ träna som jag alltid annars gör! Avsaknaden av endorfiner är påtagligt för att säga det minsta. Men som alltid försöker jag se det som något positivt. Nu lär jag mig värdet av att låta kroppen vila och återhämta sig. 

Så ett hett tips från mig är att lyssna på kroppen och tänka till emellanåt. Att göra som jag gjorde förra vintern och åka snowboard från tidig morgon tills det var dags att jobba, sen jobba ett högintensivt jobb fram till midnatt och inte sova mycket mer än max 5-6 timmar per natt kan slå ut ganska illa. Men men, det som inte dödar gör en starkare så jag blickar framåt om än med allt för mycket myror i kroppen. 

Långpromenad med roomiesarna till Tegeforsen. Inte träning men väldigt skönt att röra på sig i någon form.

1 kommentar:

Anonym sa...

Du ska ta hand om dig!