torsdag 18 juli 2013

Magert värre...

Tanken var att fortsätta med den ketosdiet jag gett mig in på fram till imorgon men då vågen visade under 70 kg, och jag satt det som ett absolut minimum, är nu dieten avbruten och jag påbörjar den så kallade upptrappningen som varar i en vecka innan jag kan återgå till normalt leverne.
Med 184 cm i längd kan jag inte ens minnas när vågen visade ett tal som började med en 6:a... 


Det är 11 dagar sedan jag påbörjade dieten, då på min matchvikt 78kg. Att på så kort tid tappa nästan 10kg i vikt är högst tveksamt om det är bra för kroppen men samtidigt ganska häftigt att se hur fort det faktiskt kan gå. Detta är ABSOLUT inte något jag skulle rekommendera till gemene man men kanske till överviktiga som behöver en kickstart på viktminskningen.  
  Det som är häftigt att märka är hur fort kroppen, redan efter bara två matskedar keso och ett ägg, plötsligt får tillbaka energi på ett sätt som den inte haft under diettiden. Kroppen är en rätt fantastisk apparat när allt kommer omkring.

Första varma måltiden på nästan två veckor. Små, små portioner för att vänja den magsäck som så länge varit nästintill tom

Hur ska man då sammanfatta dieten? Det blir ju inte helt rättvist då jag utgick ifrån en vikt och fettprocent som var låg redan som den var men så här ser jag på det.

Nackdelar:

- Trött och får lätt svaga känningar av att vara på väg att svimma när jag klivit upp ur sängen på morgonen.
- Risk för att lukta svagt av acetondoft.
- Hjärnan gick i mitt fall gick på halvfart och kopplingstiden från tanke till handling var klart fördröjd. Något som märktes t.ex när jag cyklade downhill.

Fördelar:

+ Hög viktminskning på kort tid.
+ Ekonomiskt då man under dieten inte handlar någon mat utan bara har mineralvatten som utgift.
+ Har en känsla av att kroppen under en sån här diet rensar ut en hel del slagg och skräp ur kroppen vilket alltid är välkommet!

Tanken på att det finns folk som lever så här, dagligen, är ganska skrämmande... Att ta för givet att kunna äta sig mätt är något man ska skatta sig lycklig att man kan. Från och med nu hoppas jag njuta mer "ordentligt" av det jag äter. Smaka på det du äter, lukta på det och släng inte bara i dig det av ren vana.

Med en kropp som nu, förhoppningsvis, är hyfsat ren från skräp har jag som mål att gå upp de kilon jag tappat. Men kilona ska helst bestå av muskler av den explosiva sorten. Så träning i kombination med ren mat utan massa tillsatser och socker står på menyn, utan att för den sakens skull helt avstå från livets goda helt men allt med måtta och kanske bara nån gång i veckan. Frukt är trots allt ett väldigt underskattat godis! Vill ni veta mer är det såklart bara höra av er så ska jag försöka svara utifrån bästa förmåga.

...och efter. Obehagligt smal! USCH!
Före...




1 kommentar:

Sara Persson sa...

Det är häftigt eller vad jag ska kalla det att du testar detta och gör det så fullt ut. Men det glädjer mig också att du är klok nog och förstå att det inte är hälsosamt i längden.

Men det känns som att om du vill göra en viktminskning snabbt så måste du ha envishet. Och det är väl det de flesta inte har när de ska göra en viktminskning och skyller på att just de kan inte gå ner i vikt hur de än gör.

Men du Oskar, gå upp lite nu igen, du ser ut som en benrangel. Snyggare på bilden till vänster i min smak!
Kram