måndag 23 december 2013

Karma

Efter att ha startat dagen med att åka tur och retur till Östersund med vänner som skulle med flyget och besöka Systembolaget innan jag ens ätit frukost så blev det brädåkning på schemat. När jag halvvägs ner under första åket noterar min hemnyckel på god väg ut ur innerfickan stannar jag upp och stoppar tillbaka nyckeln på sin plats och upptäcker att bilnyckeln till mina vänners bil är borta... Härlig start men med två åkpolare och endast ett åk där nyckeln kan ha tappats finns ändå ett hopp om att återfinna nyckeln. På väg upp i liften slår det mig, och jag känner i alla fickor igen och inser att min plånbok och min mobiltelefon OCKSÅ saknas i fickan! Men satan då! Tankar på körkort, kreditkort, kostnad för nya bilnycklar och alla Candycrush-nivåer som går till spillo med den borttappade mobilen rusar genom huvudet. Inte direkt ett bra upplägg för en god jul....

Tillsammans med min kompisar tar vi så samma väg ner som första åket men utan att hitta något av det som tappats. Med en krypande uppgivenhet öppnar jag dörren till lifthuset i botten av backen i hopp om att kanske något av det som tappats hittats av någon vänlig själ. "Hej, ni har inte fått in..", jag stannar i meningen när mina ögon landar på bordet. I en fin liten hög ser jag det samtidigt som jag fortsätter meningen "...en plånbok, mobil och ett par bilnycklar?" Någon har hittat alla sakerna och lämnat in dem!

Även om jag inte är guds bästa barn vill jag ändå tro att jag är en god människa som vill folk i min omgivning bara väl. Kalla mig flummig om du vill men jag tror att goda saker går i cirklar, och detta lika så. Sen ska jag inte påstå att allt i mitt liv är guld och gröna skogar men tror ändå att om jag fortsätter vara omtänksam mot andra så kommer det komma tillbaka till mig på ett eller annat sätt. Det enda som återstår nu är att skrapa trisslotten som köptes imorse på vägen till flygplatsen och med tanke på min tur resten av dagen så borde det nästa garanterat vara en miljonvinst jag har framför mig, eller hur?

Inga kommentarer: