söndag 1 september 2013

Vet din rätt

Konsumoptionssamhället har nog inte undgått någon med saker som tillverkas med avsikt att inte hålla en längre tid för att vi på så sätt ska spendera mer pengar genom att alltid "köpa nytt". Mobilbranschen är inget undantag så jag blev inte direkt förvånad över att min lite drygt 1 år unga "iPhone 4-S" började strula. Men då jag är någorlunda påläst vet jag att garantin på 1 år, som utlovas från butiken, är en sak. Men då det finns något så fint som "konsumentköplagen" så har man som kund rätt att reklamera en vara ända upp till 3 år i vissa fall, men ALLTID 2 år om varan du köpt inte levererar det den utlovat vid inköpstillfället.

Mitt problem var att min telefon valde att stänga av sig själv trots att den klart och tydligt hade batteritid kvar. Jag klev in på butiken och visste vad som skulle sägas; "tyvärr har ju garantin gått ut på den här varan men som tur är kan du förlänga ditt abonnemang redan idag och få en ny iPhone 5 istället. 50 kronor extra i månaden..." bla bla bla bla. Säljsnacket fortsatte en stund till och jag väntade snällt. När säljaren var klar sa jag meningen med det bevingade ordet konsumentköplagen var på säljarens ansiktsuttryck ändrades något. "Okej, men då är det en reklamation vi pratar om" kontrade han med. "Då vill jag väl reklamera varan då", svarade jag vänligt. Sagt och gjort så skickades telefonen iväg och idag läste jag min mail.


Kort sagt: fungerar inte saker och ting du köper så reklamera istället för att som gemene man acceptera och köp nytt. Sopbergen växer och förr eller senare kommer det bita oss i röven. Sen kan jag villigt erkänna att jag inte ALLS trodde att det skulle gå så pass enkelt som det gjorde. Jag hade nog väntat mig ett par mail fram och tillbaka innan någon form av beslut skulle tas men ibland går det tydligen till på "rätt sätt" redan på första försöket.

2 kommentarer:

Unknown sa...

yeah, d var bra gjort ! hejja

Unknown sa...

haha, bra gjort !!