onsdag 10 juli 2013

Källsortera kroppen

Många är vi som är duktiga och tycker det är viktigt att källsortera, handla miljömärkt och åka kollektivt för att minska på utsläppen. Men om jag skulle tala om för dig att det finns ett annat sätt som du kan bidra till en bättre miljö och dessutom minska risken för cancer på samma gång... Skulle du tro mig då?

Sedan en tid tillbaka äter jag personligen inte kött över huvudtaget. Med detta sagt har jag inte som mål att omvända världen till vegetarianer men kanske vidga vyerna något och tänka steget längre i vårat dagliga handlande.
   Djur äter djur och människan är trots allt ett djur. Men min filosofi är att om man vill äta ett djur kan inte det få vara just det då, ett djur, innan vi äter det och böka i jorden eller traska runt fritt på ett fält istället för inlåst i en box? Men om du, som många med dig, inte "orkar" tänka på djuren så tror jag nog att vill tänka på miljön, inte sant? Idag räknar man med att 80% av all skog som skövlas i Amazonas gör det just för att kunna få mer yta för att föda upp boskap för köttindustrin. Som grädde på moset är nu köttindustrin så pass stor att den står för hela 18% av de globala utsläppen av växthusgaser.

Fortfarande inte övertygad om att det kanske kan vara värt att äta mer vegetariskt? Om du nu kan bortse från djuren och dessutom miljön så återstår bara sista utposten; du själv. Världscancerfonden med all sin forskning i ryggen rekommenderar absolut högst ett intag av 300 gram rött kött per vecka för att avsevärt minska riskerna för just cancer.

Kort sagt skulle du som den enskilda människan göra skillnad för så väl miljön som din egen hälsa och inte genom att sluta äta kött men dra ner på det. Och frågar du mig skulle jag starkt rekommendera att prova kravmärkt och ekologiskt märkt kött. Ja, det är dyrare men smaken med mera är värt varenda krona.

Inga kommentarer: